Pýtali sme sa učiteľov, ako zvládali čas doma a vzdelávanie žiakov počas koronavírusu. Učitelia sa s radosťou pustili do odpovedí na naše zvedavé otázky.
Otázky:
1. Ako ste reagovali na zistenie, že vyučovanie bude musieť prebiehať online?
2. Ako ste sa pripravovali na online vyučovanie?
3. Tvorili ste si materiály na výučbu sami alebo ste sa inšpiráciu hľadali aj na internete?
4. Bolo online vyučovanie zložitejšie ako klasické vyučovanie v triedach?
5. Ako by ste reagovali, ak by vyučovanie na diaľku trvalo dlhšie?
6. Myslíte si, že žiaci venovali dostatočnú prípravu na domáce vzdelávanie?
7. Mali ste porady, na ktorých ste dostali pokyny na nový spôsob online výučby?
8. Ako si myslíte, že žiaci zvládli online vyučovanie?
9. Myslíte si, že ste toto vyučovanie zvládli lepšie ako ostatní učitelia?
0. Mali ste aj žiakov, ktorí k výučbe doma pristupovali zodpovedne?
11. Chceli by ste niečo odkázať žiakom?
Tomáš Nociar, učiteľ BIO, GEG, TSV
1. Mal som zmiešané pocity. Mojou úlohou bolo nájsť vhodný program na online vzdelávanie, ktorý by bol vhodný ako pre kolegov, tak aj žiakov. Bolo to dosť náročné obdobie.
2. Pre mňa to bolo náročnejšie, keďže sme boli všetci závislí aj od technického zabezpečenia, ktoré som mal na starosti ja.
3. Musel som hľadať veľa materiálov na internete oproti bežnému vyučovaniu, čo trvalo niekedy veľmi dlho.
4. V niečom áno, v niečom nie.
5. Obávam sa uzavretia škôl a to nielen kvôli mne, ale hlavne kvôli žiakom. Tým to vôbec neprospelo.
6. Nemyslím si, že sa venovali domácej príprave dostatočne. Skôr by som povedal, že veľmi málo. Už teraz vidno, že viacerí žiaci vedomostne výrazne klesli a to platí aj pre niektorých dovtedy dobrých žiakov.
7. Porady sme mávali. Riešilo sa na nich množstvo problémov.
8. Bol by som rád, keby to zvládlo aspoň 25 % žiakov. Ale myslím si, že čísla sú nižšie.
9. Nikdy nehodnotím ostatných učiteľov, ale myslím, že každý spravil, čo bolo v jeho možnostiach a silách.
10. Áno. Boli žiaci, ktorí sa pravidelne pripravovali. Myslím, že u nich nebolo dôležité len vlastné napredovanie, ale aj podpora zo strany rodičov.
11. Žiakom? Vedomosť je jediná hodnota, ktorú vám nikto nemôže vziať, a môže vám od základov zmeniť život.
Petra Čániová, asistent učiteľa + učiteľ NEJ
1. Nakoľko sme absolvovali školenie v oblasti zlepšenia počítačovej gramotnosti, situáciu som vnímala skôr pozitívne.
2. Pravidelne a systematicky.
3. Materiály a poznámky som si pripravovala sama bez podpory internetu.
4. Určite áno. Bolo to náročné, hlavne na prípravu. Na druhej strane však dištančná forma vyučovania priniesla nové rozmery spôsobu vyučovania.
5. Vzhľadom na situáciu, ktorú sme už absolvovali, tak pozitívne.
6. Aj keď boli žiaci, ktorí situáciu vnímali ako „prázdninovú“, treba predovšetkým pochváliť žiakov, ktorí príprave na vyučovanie venovali dostatočnú pozornosť. Zároveň sa treba poďakovať aj rodičom, ktorí to nemali v tejto zložitej situácii ľahké, no napriek tomu sa svojim deťom snažili vo výučbe pomôcť.
7. Porady sme mávali pravidelne prostredníctvom videokonferencií.
8. Napriek tomu, že pre žiakov bolo toto vyučovanie niečím novým, myslím si, že žiaci, až na pár jednotlivcov, situáciu v rámci možností zvládli. Nevýhodou bolo, že nie každý žiak mal prístup k internetu. Takýmto žiakom sa materiály distribuovali až domov.
9. Každý pedagóg sa snaží žiakovi odovzdať prostredníctvom edukácie to najlepšie a najkvalitnejšie. Úžasné bolo najmä to, že sme spoločne dokázali zvládnuť tzv. digitálny stres, pretože sme sa dostali do situácie, na ktorú sme neboli v bežnom živote zvyknutí. Online výučbu som sa snažila zvládnuť na úrovni svojich schopností a vyučovanie zorganizovať čo najefektívnejšie.
10. Na našej škole je veľa zodpovedných žiakov.
11. Daná situácia je náročná nielen pre pedagógov, ale aj pre žiakov. Verím, že naši žiaci, pokiaľ by opäť nastala dištančná forma vyučovania, by svoj postoj k vyučovaniu prehodnotili a v tomto smere by boli viac aktívnejší.
Katarína Chrastinová, učiteľka 1. stupeň
1. Bolo mi smutno, pretože všetky veci detí zostali v škole a nevedela som, z čoho sa žiaci budú doma pripravovať. Najbližší deň som im veci doručila osobne domov.
2. Veľa času som trávila na internete pri hľadaní vhodných materiálov na online výučbu. Naviac bolo potrebné vytvárať pracovné listy pre tých, ktorí nemali počítač. Žiaci však už predtým v rámci vyučovania pracovali na bezkriedy.sk a tak sme hneď začali prostredníctvom tejto webovej stránky komunikovať, posielať si správy či úlohy.
3. Vytvárala som pracovné listy a nové učebné materiály aj sama, inšpiráciu som nachádzala aj na internete.
4. Online vyučovanie nebolo jednoduché. Napriek tomu, že úlohy či materiály sa k deťom dostávali online formou, chýbala mi od detí tak dôležitá spätná väzba.
5. Museli by sme znovu naskočiť na vlak online výučby.
6. Niektorí áno, niektorí nie. Bolo to individuálne.
7. Áno, samozrejme, mali sme porady.
8. Myslím, že online formu výučby zvládlo asi 20% žiakov. Chválim ale rodičov, ktorí sa venovali žiakom doma namiesto nás učiteľov.
9. Nemyslím si, že som bola lepšia.
10. Áno, mala som aj zodpovedných žiakov a musím opätovne pochváliť taktiež rodičov, ktorí sa týmto deťom venovali.
11. Prosím všetky deti o zodpovednejší prístup v tejto neľahkej situácii a ďakujem všetkým, ktorí sa tak správali už od začiatku.
Lucia Adamcová, učiteľka ANJ, HUV, OBN
1. Bola som prekvapená a zároveň aj zaskočená, pretože niečo takéto som nezažila, ale sama som bola zvedavá, ako to celé dopadne.
2. Ako na každú vyučovaciu hodinu. No musela som upravovať učivo tak, aby boli online formou poskytnuté všetky potrebné informácie.
3. Radila som sa s kolegami „jazykármi“ na iných školách, ako dištančne vyučujú oni a potom som si sama tvorila učebné materiály a nahrávky.
4. Určite áno, aj vzhľadom na chýbajúci osobný kontakt. Nevidela som žiakov a tým pádom som poriadne nevedela, či danému učivu dobre rozumejú.
5. Bola by som smutná, pretože mám radšej vyučovanie v škole, ale rešpektovala by som to a dúfala, že sa čoskoro do škôl vrátime.
6. Nie, nemyslím si, pretože niektorí flákali učenie a mohli sa dôslednejšie venovať príprave. Nemôžem ale krivdiť všetkým, bolo mnoho žiakov, ktorí sa zodpovedne pripravovali.
7. Samozrejme, mali sme online konferencie.
8. Dištančné vyučovanie mohli zvládnuť aj lepšie, ak by sa dôslednejšie pripravovali.
9. To nemôžem povedať, niekomu vyučovanie online formou išlo rýchlejšie, niekto potreboval viac času, ale na koniec sme ho všetci úspešne zvládli.
10. Samozrejme, bola ich väčšina. Za to patrí vďaka žiakom, ale zároveň aj rodičom.
11. To, čo sa naučíš dnes, na starobu ako keby si našiel.
B. Pinková