JA Innovation camp
Stredná odborná škola Jána Antonína Baťu, Námestie SNP, Partizánske, Nám. SNP 5, 95823 Partizánske
Dňa 15. 2. 2022 sa žiaci 3. B triedy, odboru obchodná akadémia zúčastnili súťaže s názvom JA Innovation camp, ktorú organizovala spoločnosť JA Slovensko. Uvedenej súťaže sa zúčastnilo 100 študentov, ktorí museli riešiť reálnu výzvu v päťčlenných tímoch. Ich úlohou bolo nájsť najlepšie riešenie na danú tému a prezentovať ho pred odbornou porotou. Cieľom súťaže bolo motivovať študentov, aby sa stali úspešnými na trhu práce. Tohtoročná téma niesla názov „Moderné vzdelávanie v 21. storočí“, kde sa mali žiaci zamyslieť nad tým, čo konkrétne by chceli, aby sa vo vzdelávaní zmenilo tak, aby bolo kvalitnejšie a vedelo ich lepšie pripraviť na trh práce. Mali navrhnúť vzdelávací systém 21. storočia. Žiaci našej školy najprv porovnávali dve generácie – generáciu X, v ktorej sa nachádzajú ich rodičia a generáciu Z, v ktorej sa nachádzajú okrem nich aj všetci ich rovesníci. Zistili, že vzdelávací systém sa od generácie X významnejšie nezmenil, pripravoval ich hlavne na osamostatnenie, viedol ich k založeniu rodiny a manuálnou prácou ju mali zabezpečiť. „Na rozdiel od generácie X viac hľadíme na ďalšie vzdelávanie a svoju budúcnosť, želáme si prácu za dobrý zárobok s menšou námahou, chceme získať širšie zručnosti ako len vo svojom odbore. Preto sme prišli so systémom BZH – Bezpečnosť, zážitkové učenie, hodnotenie, ktorý by pomohol hneď vo viacerých smeroch dnešnému vzdelávaniu a pripravil žiakov lepšie na život po škole“, povedali študenti.
B – bezpečnosť: navrhujeme, aby sa škola stala bezpečným prostredím, kde bude každého názor vypočutý a zároveň aj rešpektovaný, aby sme sa v budúcnosti nebáli presadiť svoj názor, a teda slobodne sa realizovať v živote. Z – zážitkové učenie: navrhujeme, aby sa v školách presadilo viac zážitkové učenie, ktoré by sa praktizovalo hraním efektívnych hier, rozprávaním príbehov/rozprávok v nižších ročníkoch napr. na základných školách a pre vyššie ročníky k poučkám doplniť príklady z reálneho života, ktoré by viedli k lepšiemu zapamätaniu učiva. Z pohľadu študenta by malo vyučovanie byť doplnené skupinovou prácou a skupinovými rozhodnutiami, ktoré by podporovali kritické a logické myslenie, možnosti pracovať na projektoch a tak získavať status experta pri riešení projektov, doplniť vyučovanie možnými interaktívnymi nástrojmi, kurzami a praxou. H – hodnotenie: navrhujeme, aby sa na školách presadilo hodnotenie žiak-spolužiak-učiteľ. Študent sa môže preceňovať alebo podceňovať. Spolužiak má na žiaka objektívnejší názor + učiteľ má subjektívnejší názor na žiaka. Má tendenciu porovnávať žiakov s ostatnými žiakmi. Výhodnejšie by bolo slovné hodnotenie s diferencovaným prístupom učiteľa podľa úrovne schopností žiaka. Bezpečné prostredie, v ktorom majú možnosť tvorivej a kreatívnej realizácie a diferencovaného hodnotenia podľa úrovne schopností každého žiaka vytvára vzdelávací systém 21. storočia. Aj napriek tomuto riešeniu sa žiaci neumiestnili, no odchádzali domov spokojní a šťastní zo spoločne stráveného dňa plného zážitkov a určite by sa zúčastnili podobnej súťaže znovu. Jakub Balla, študent OA a účastník súťaže