2571 K Správca inteligentných a digitálnych systémov

Študijné odbory

SOŠ IT, Tajovského, Banská Bystrica, Tajovského 30, 975 90 Banská Bystrica

Späť na školu

Odbor správca inteligentných a digitálnych systémov rieši aktuálnu problematiku digitálnej transformácie podnikov a spoločnosti ako takej v rámci tzv. štvrtej priemyselnej revolúcie známej pod označením Industry 4.0.


Študium v odbore: správca inteligentných a digitálnych systémov

Odbor správca inteligentných a digitálnych systémov, označovaný aj skratkou SIDS, patrí medzi najinovatívnejšie odbory ponúkané sieťou stredných odborných škôl. Reaguje na aktuálne požiadavky trhu práce v oblasti informačných a komunikačných technológií. Bol navrhnutý v spolupráci s najväčšími zamestnávateľmi v oblasti IT a zástupcami Digitálnej koalície na Slovensku. Momentálne je dostupný len na štyroch školách, a práve tá naša stála pri jeho vzniku.


Štúdium v odbore je postavené na piatich základných pilieroch:

1. programovanie

2. Internet vecí

3. inteligentné siete

4. A. kybernetická bezpečnosť B. digitálny podnik (štvrtý pilier podľa zamerania od tretieho ročníka)

5. soft skills a kritické myslenie


Prvý pilier predstavuje programovanie: Žiadny IT špecialista sa dnes nezaobíde bez základov algoritmického myslenia. Zručnosť v programovaní je jeho veľkou výhodou. Preto je aj jedným z pilierov tohto odboru práve programovanie. Zo spleti rôznych programovacích jazykov kladieme dôraz na Python. Žiaci sa stretnú taktiež s programovacím jazykom C pri programovaní mikrokontrolérov a so skriptovacími jazykmi ako JavaScript, PHP, s databázovým systémom MySQL a so základmi pre tvorbu webových stránok, ako značkovací jazyk HTML a štýlovací jazyk CSS. Žiaci sa oboznámia so základmi algoritmizácie úloh, so základnými pojmami v oblasti programovania, s algoritmickými štruktúrami, získajú prehľad o verzovacích systémoch, ktoré tvoria neoddeliteľnú súčasť pri tvorbe komplexných aplikácií. Naučia sa základné návrhové vzory, ktoré sa používajú pri tvorbe aplikácií. Tieto vedomosti a zručnosti budú môcť využiť pri praktických situáciách, a to či už pri riešení úloh pomocou mikrokontrolérov a iných inteligentných zariadení, alebo pri tvorbe softvérových aplikácií. Zo začiatku je pozornosť zameraná na samotný programovací jazyk, neskôr bude pozornosť zameraná na objektové programovanie, tvorbu komplexnejších aplikácií s využitím databázových strojov, sieťových serverov, použitím zariadení IoT (Internet of Things) a vyhodnocovaniu dát nameraných danými zariadeniami.


Druhý pilier je venovaný problematike Internetu vecí (IoT): Štúdium nadväzuje na základy fyziky zo základnej školy v témach magnetizmu, elektrostatiky a elektrického prúdu. Cez základné zákony (Ohmov zákon, Kirchhoffove zákony) žiak pochopí závislosť základných elektrických veličín a správanie prúdu a napätia v rôznych obvodoch (sériové a paralelné zapojenia). Následným pochopením rozdielov medzi vodičom, polovodičom a izolantom sa dostávame k pochopeniu základných elektrických súčiastok (rezistory, kondenzátory, cievky, diódy, tranzistory), k zložitejším obvodom, ktorými sú integrované obvody. Programovanie mikrokontrolérov v jazyku C a programovanie mikropočítača Raspberry Pi v jazyku Python sa nesie celým štúdiom tohto odboru. Pripojenie vstupov a výstupov k mikrokontroléru a programové príkazy na prepojenie s fyzickým svetom ponúkajú praktické využitie IoT (Internetu vecí) technológií. Internet vecí je koncept, ktorého hlavnou myšlienkou je prepojenie všetkých fyzických vecí, ktoré sú napájané elektrickou energiou a dokážu byť pripojené do internetu. Hlavným cieľom internetového prepojenia vecí je získavanie informácií z dát, ktoré všetky veci dokážu vygenerovať. V tomto koncepte sa prepája takmer všetko – domáca elektronika, priemyselné zariadenia, dopravné prostriedky, nositeľná elektronika a mnoho iného.


Tretí pilier sa týka štúdia inteligentných sietí: Správa inteligentných sietí – žiak sa naučí spravovať LAN pre domácnosť, malú firmu, ale aj veľký podnik, vytvárať VLAN siete, zabezpečiť prístup do siete pre neoprávnené zariadenia, zabezpečiť LAN pred rôznymi typmi útokov (cudzí DHCP server, útok cez arp, zaplnenie prepínacej tabuľky a iné), nakonfigurovať WiFi zariadenia a umožniť prístup k bezdrôtovým zariadeniam. Konfigurovať WAN prepoj, zabezpečiť pripojenie na internet, navrhnúť sieť, konfigurovať zabezpečenie siete pre rôzne služby cez Firewall. V škole sa žiaci stretnú s CISCO a Mikrotik akadémiou a majú možnosť získať dnes zamestnávateľmi veľmi vyžadované odborné certifikáty. Žiak počas štúdia zvládne návrh a správu inteligentných sietí, zostavovanie a servis výpočtovej techniky, návrh základných aj zložitých elektronických obvodov s prepojením na Internet vecí (IoT), naprogramovanie aplikácii.


Štvrtý pilier rozdelený podľa zamerania štúdia na kybernetickú bezpečnosť/digitálny podnik Kybernetická bezpečnosť: Kybernetická bezpečnosť – ochrana zariadení a dát pred hrozbami dnešnej doby. Do kybernetickej bezpečnosti dnes zaraďujeme rôzne typy útokov, škodlivého softvéru tzv. malwaru, ale aj ľudský faktor. Naši žiaci sa naučia, ako chrániť seba, svoje dáta a hlavne, ako ochrániť sieť, zariadenia a dáta pred týmito modernými hrozbami. Vedia pomôcť pri zlepšení ochrany siete a dát v rámci firmy alebo organizácie. Digitálny podnik: Žiaci vedia vybrať vhodné zariadenia podľa potrieb zákazníka pre doplnenie, obnovenie alebo repasovanie výpočtovej techniky. Vedia navrhnúť jednotlivé komponenty PC, aby navzájom spolupracovali podľa potrieb zákazníka. Vedia rozdeliť základné servisné úkony. Naučia sa nainštalovať a nastavovať operačný systém s vytvorením rôznych typov používateľských kont. Uplatnenie vedia tiež nájsť ako predajcovia výpočtovej techniky. Vedia uplatniť nové trendy v digitálnej ekonomike vychádzajúcej z odvetvia Priemysel 4.0. Naučia sa, ako pomôcť firmám a organizáciám s prechodom do digitálneho sveta.


Piaty pilier je venovaný problematike soft skills a kritickému mysleniu: Predmet pomôže žiakom naučiť sa v dnešnom modernom svete zvládať stres, správne si stanoviť ciele, vedieť sa sebamotivovať, prijímať zodpovednosť, budovať na pracovisku dobré vzťahy (teambuilding), pracovať v tíme a správne riešiť konflikty. Žiaci získajú „mäkké zručnosti" (anglicky soft skills), známe tiež ako interpersonálne zručnosti. Zvládnu schopnosť komunikovať, spoločne pracovať, konať, organizovať, rozhodovať a riešiť konflikty. Metódy vyučovania predmetu majú stimulovať rozvoj kreatívnych a komunikačných schopností žiaka, budovať jeho cieľavedomosť, samostatnosť, tvorivosť a kritické myslenie. Úlohou predmetu je stimulovať poznávacie činnosti žiaka, uplatňovať vo vyučovaní prepojenie praktického a teoretického poznávania. Nakoľko každý človek má vrodené a rozvinuté nejaké mäkké zručnosti a schopnosti, budeme ich v predmete rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie – tvorivo riešiť problémy, spôsobilosti využívať pre informačné technológie, kreatívne myslenie, odolnosť voči stresu a predvídavosť. Pri komunikačných zručnostiach sa orientujeme na verbálnu i neverbálnu komunikáciu.