3447 K Grafik digitálnych médií

Študijné odbory

SOŠ IT, Tajovského, Banská Bystrica, Tajovského 30, 975 90 Banská Bystrica

Späť na školu

Odbor grafik digitálnych médií má u nás už 10-ročnú tradíciu. Ročne má o štúdium odboru GDM na našej škole záujem viac ako 200 žiakov zo základných škôl.


Štúdium v odbore: grafik digitálnych médií

Odbor grafik digitálných médií patrí medzi tie najkreatívnejšie odbory v stredoškolskom vzdelávaní. Jeho hlavnou výhodou je rozmanitosť zamerania. Žiak preto na začiatku štúdia nestojí pred otázkou, či jeho rozhodnutie vo výbere odboru bolo správne, ale skôr premýšľa o tom, čo z ponúkaných možností ho najviac zaujme.
Pri tvorbe a návrhu odboru GDM na našej škole sme vychádzali z troch hlavných oblastí, v ktorých sa môže žiak v budúcnosti uplatniť. Môžeme ich pomenovať ako tri piliere grafika.


Prvý pilier predstavuje Propagačná grafika:
Tento pilier je určeným žiakom, ktorí radi kreslia, ilustrujú, fotografujú alebo inak povedané, chcú sa venovať obrazovému spracovaniu. V teoretickej i v praktickej rovine sa postupne oboznámia s dejinami grafického dizajnu, so základmi kreslenia, s navrhovaním písma a s typografiou, s tvorbou komiksov a viacstranových publikácií (časopisov a kníh). Osvoja si pravidlá a princípy firemnej identity, budú vedieť navrhnúť logo a reklamné tlačoviny. Jednou zo získaných zručností bude i schopnosť prípravy marketingového plánu firmy. Žiaci sú vedení ku kreatívnemu spracovaniu preberaných tém a tiež ku konceptuálnemu premýšľaniu o výtvarných problémoch v rámci vizuálnej komunikácie. Vyskúšajú si tvorbu od návrhu až po odovzdanie do tlače, teda po finálny produkt. Žiaci sa počas štyroch rokov oboznámia vždy s najnovším balíkom programov Adobe Photoshop, Adobe Illustrator a Adobe InDesign. Snahou všetkých pedagógov je, aby si žiaci z tohto kurzu odniesli do života čo najviacej praktických a teoretických vedomostí a zručností.


Druhý pilier je venovaný Pohyblivej grafike a filmu:
Je navrhnutý pre žiakov, ktorí by sa v budúcnosti chceli venovať oblasti filmového spracovania, natáčaniu promo videí, video reklame, vizuálnym efektom, animácii, pohyblivej grafike (motion graphics) a samozrejme 3D grafike. Žiaci sa od druhého ročníka postupne oboznámia s Adobe Premiere Pro, Adobe After Effects, Adobe Audition, Adobe Animate, Adobe Character a s 3D programom Blender. Po oboznámení sa s balíčkom programov od Adobe sa naučia pracovať balíkom programov od Autodesk. Počas štúdia si vyskúšajú tlač 3D modelov, 3D skenovanie, natáčanie v GreenScreen učebni s profesionálnym vybavením a prácu s virtuálnou realitou. Počas štúdia sa žiaci môžu stať účastníkmi školskej televízie alebo školského rádia. Získajú prax v oblasti živého vysielania pre televíziu alebo tvorbu živých podcastov.


Tretí pilier sa týka oblasti UX | UI dizajnu, kódovaniu a tvorbe webstránok:
Je pre žiakov, ktorí uprednostňujú systém, postupnosť a logické myslenie. V tejto časti sa žiaci naučia dizajn a programovanie webstránok od jednoduchého tagovania v jazyku HTML5, cez štylizáciu stránok prostredníctvom CSS3 a Bootstrap. Vo vyšších ročníkoch sa v skriptovacom jazyku JavaScript naučia vytvoriť webové aplikácie a cez jazyk PHP sa naučia vytvárať dynamickú webstránku a spracovanie dát v databáze MySql. Okrem toho, je táto časť zameraná aj na UX a UI dizajn moderných aplikácii a tvorby web-obchodov v redakčnom systéme Wordpress. Samozrejme sú aj ďalšie časti v odbore GDM, ktoré sme si zatiaľ nespomenuli napríklad.: Ekonomika a podnikanie, ktorá má žiakov za úlohu oboznámiť s dôležitými termínmi ako občiansky zákonník, zákoník práce, dane a poplatky. Podmienky a spôsob založenia živnosti , s.r.o., a mnoho iných potrebných informácií, ktoré mu v budúcnosti uľahčia začať v danej oblasti podnikať. Samostatnou časťou je aj technické vybavenie počítačov, kde sa žiaci oboznámia s hardwarom počítača. Akú konfiguráciu PC potrebujeme v dnešnej dobe na strih videa a čo všetko má vplyv na 3D renderovanie. Je dôležité si uvedomiť, že žiak v odbore GDM si prejde všetkými oblasťami, ktoré sme si vyššie spomenuli. V budúcnosti sa však môže zamerať na tú oblasť, ktorá ho najviac bavila a tú neskôr ďalej rozvíja.