Deň materinskeho jazyka
06.03.2020 11:15
Zo školy
Autor : Janka Petríková, SOŠ obchodu a služieb, Stavbárska, Martin
Hodnotu rodnej reči a materinského jazyka si v bežnom živote málokedy uvedomujeme. Pritom práve jazyky sú najsilnejšími nástrojmi na zachovanie a rozvoj nášho hmotného a nehmotného kultúrneho dedičstva. Cieľom Medzinárodného dňa materinského jazyka, ktorým je už devätnásť rokov 21. február, je pripomenutie, poznávanie a zvyšovanie úrovne ovládania materinských jazykov na celom svete.
Impulzom na vyhlásenie Medzinárodného dňa materinského jazyka bolo zachovanie pamiatky na hrdinstvo bengálskych študentov, ktorí 21. februára 1952 demonštrovali v Dháke (v súčasnosti hlavné mesto Bangladéšskej republiky, predtým Pakistan) za uznanie svojho materinského jazyka bengálčiny ako druhého oficiálneho jazyka vtedajšieho Pakistanu. Počas demonštrácie ich zastrelila polícia.
Práve deň, akým je Medzinárodný deň materinského jazyka, je vhodnou príležitosťou povedomia našich občanov v oblasti jazykovej kultúry ako pripomenúť si, že zásluhou svätých Cyrila a Metoda, Antona Bernoláka, Ľudovíta Štúra a ďalších má slovenský jazyk kodifikovanú podobu a denne ho používame ako štátny jazyk.
Na našej škole sme pri tejto príležitosti usporiadali kvíz o materinskom jazyku, pripravili nástenky a rozhlasovú reláciu.
KVÍZ – postrehy žiakov
Kvíz sa nám veľmi páčil, otázky boli dobre stavané, dalo sa im ľahko porozumieť. V triede vládla dobrá nálada, nič na nás nepôsobilo rušivo. Kvízu sa zúčastnilo veľa žiakov, čo bolo veľmi dobré. ( Laura Migrová II. HA)
Kvíz sa mi páčil. Otázky boli pomerne ľahké, ale niektoré ma aj zaskočili. V triede B/18 je aktuálna nástenka k vývinu jazyka, ktorá mi pomohla si základné veci zopakovať. ( Rebeka Ruttkayová II. C-K )
Ja som sa kvízu nezúčastnila, ale zaujala ma rozhlasová relácia o materinskom jazyku, ako aj nástenky v triede a na chodbe. ( Helena Grláková III. HA )
Som veľmi rada, že som sa spolu s ostatnými žiakmi zúčastnila kvízu. Bol zaujímavý a teším sa z II. miesta. Zaujala ma tiež rozhlasová relácia o jazyku. ( Zuzana Ťapušková II. NA )
Bola tam príjemná atmosféra, otázky zaujímavé a poučné. (Štyriak Marek III. CS-KU-CU )
Prvýkrát som absolvoval niečo takéto a celkom sa mi to páčilo. Otázky neboli ťažké a pri niektorých pomohla prezentácia. Rád by som absolvoval niečo podobné opäť. ( Peter Lacko IV. IKT )
Nástenky v priestoroch školy sa mi páčia, sú aktuálne k udalostiam. Cez prestávky, kedy trávime čas na chodbách si ich veľmi často pozeráme a čítame si z nich. Príjemne aj užitočne trávime voľný čas. ( Hodasová Karin I. KZ-G )
Spolu so spolužiakom sme sa zúčastnili kvízu o slovenskom jazyku. Spoločná práca bola veľmi dobrá, pretože sme si mohli poradiť a vzájomne doplniť vedomosti. Atmosféra bola príjemná. Po skončení kvízu sme boli odmenení a dostali sme diplomy. Chcel by som dodať, že takéto akcie by sa mohli organizovať častejšie. ( Jesenský IV. T-G )