Spoločné a predsa iné
08.11.2021 09:04
Zo školy
Autor : Alžbeta Bukovčanová, ZŠ s MŠ J. S. Neresnického, Dobrá Niva
Spoločné a predsa iné
Nový školský rok 2020/2021 priniesol aj nádej, že v októbri na pôde našej ZŠ s MŠ Juraja Slávika Neresnického v Dobrej Nive privítame žiakov a učiteľov z partnerskej školy v Prachaticiach, v Českej republike. Že im v rámci projektu „Žili sme v jednom štáte – Československu“ pripravíme bohatý program a aktivity. Bohužiaľ, nepriaznivá situácia to opäť nedovolila. A tak sme fyzickú aktivitu v projekte Erasmus+ museli nahradiť virtuálnou aktivitou. Plní elánu sme sa vrhli na tvorbu programu, vymýšľali sme aktivity, ktoré by aspoň do istej miery vyplnili sklamanie z nemožnosti osobného stretnutia. A myslím, že sa nám to podarilo.
Virtuálna aktivita pod názvom „Spoločné a predsa iné“ prebiehala od 11.10.2021 do 13.10.2021. Ako komunikačný internetový kanál sme používali Google Meet. Samozrejme, nie všetko prebiehalo cez internet. Niektoré aktivity robili žiaci aj offline.
Prvý deň sme sa srdečne zvítali, plní očakávania, hlavne žiaci, čo ich čaká a ako sa s tým popasujú. Pani riaditeľka ZŠ s MŠ Juraja Slávika Neresnického v Dobrej Nive, PaedDr.MáriaSlosiariková, privítala žiakov a učiteľov z partnerskej školy. V skratke sme im predstavili program na jednotlivé dni. Potom sme si pozreli prezentácie o škole, obci, meste, ktoré si žiaci pripravili vopred. Následne sme sa rozdelili v každej škole do troch skupín, každá skupina slovenských žiakov sa spojila so skupinou českých žiakov a dostali priestor na vzájomnú komunikáciu, na zoznámenie sa. Tieto informácie potom využili na predstavenie žiakov partnerských škôl ostatným zúčastneným. Nasledovala aktivita offline, počas ktorej opäť v skupinách vytvárali prezentácie o pamiatkach UNESCO. Aby to bolo zaujímavejšie, slovenskí žiaci prezentovali české pamiatky a naopak. Po vytvorení prezentácií sme sa spojili cez počítač a prezentovali svoje práce. Deň sme ukončili kvízom na tému UNESCO.
Druhý deň bol zameraný viac na geografiu. Najskôr opäť žiaci pracovali v zmiešaných skupinách a zisťovali informácie, ktoré potom využili pri vypracovávaní zadania. To znelo: Predstavujeme Prahu/Bratislavu, Vysoké Tatry/Krkonoše, zámok Hluboká/zámok Bojnice. Tentokrát vytvárali plagáty, leporelá, pripravovali si k tomu komentár. Všetko sme fotili a tieto fotky potom žiaci použili pri prezentovaní prác. Diskutovali o tom, čo nové sa naučili, čo ich prekvapilo. Na konci tohto dňa sme si pozreli videá o krajine a pamiatkach Slovenska a Čiech.
Tretí deň bol tvorivý. Zamerali sme sa na aktuálnu tému – ekológia, separovanie, recyklácia. Začiatok aktivít trávili žiaci prácou s odpadom. Mali vytvoriť z použitého odpadu niečo užitočné alebo dekoratívne v interiéry a exteriéry školy. Naši žiaci pretvárali plastové fľaše na stojany na perá, staré pneumatiky na Mimoňov, vyzdobili zbernú nádobu na vodu. Spoločne sme si porovnali, ako sa darilo žiakom v Čechách. Ďalšou aktivitou v tento deň bola diskusia na danú tému. Ako je to u nás, ako u nich s odpadom. Deň sme ukončili zhodnotením virtuálnej aktivity žiakmi, učiteľmi. Našim žiakom sme fyzicky odovzdali certifikáty účasti.
Tri dni prebehli veľmi rýchlo. Aj keď sme do nich vstupovali s obavami, na ich konci sme si mohli spokojne vydýchnuť, že sa nám to podarilo. Žiaci sa naučili mnoho nových vecí, mali možnosť spolu diskutovať. Oni sami hodnotili túto aktivitu veľmi kladne.
Ja ako koordinátor projektu môžem teda s uspokojením konštatovať, že virtuálnu aktivitu sme pripravili zodpovedne. Že sme žiakom ponúkli rôznorodé aktivity v rámci možností. Že jednotlivé výstupy, ktoré stoja na konci ich práce, sú naozaj výborné. A hlavne, že všetko, čo sme počas týchto troch dní robili, splnilo svoj účel a naplnilo obsah virtuálnej aktivity „Spoločné a predsa iné“.
Už teraz sa tešíme na jar, kedy nás čaká ďalšia aktivita, tentokrát na pôde partnerskej školy v Čechách. A hlavne všetci pevne veríme, že nič nebude stáť v ceste nášmu vycestovaniu do Čiech. Že priateľstvá a kontakty, ktoré vznikli počas týchto troch dní dostanú možnosť sa ďalej rozvíjať počas osobného stretnutia.
Mgr. Kružliaková Miriam, koordinátor projektu