Aktivity na spestrenie vyučovania v marci
01.03.2022 15:54
Zo školy
Autor : Viera Helbichová, ZŠ Bernolákova 16, Košice
Marec sa ako mesiac knihy oslavuje už dlhé desiatky rokov. Konkrétne to je už od roku 1955, kedy ho v bývalom Československu vyhlásili na počesť Mateja Hrebendu Hačavského. Cieľ bol naozaj jednoduchý – chceli tak podporiť záujem o knihy. Práve spomínaný Hačavský je s marcom spojený i inak. V tento mesiac sa narodil i zomrel. Bol to šíriteľ slovenskej a českej knihy a aj keď bol slepý, jeho hendikep mu nijako nebránil v jeho vášni – zbieraní kníh.
Ideálne je, keď deti vnímajú knihy ako svojich priateľov. Nie každý však čítanie obľubuje, a preto je dobré robiť v triede také činnosti, ktoré žiakov povzbudzujú k tomu, aby mali knihy radi. Pripravili sme pre žiakov niekoľko aktivít, pri ktorých budú pracovať s knihami alebo úryvkami z nich. Ideálne je, keď vďaka niektorej z aktivít spolužiaci niekoho motivujú tak, že si chce určitú knihu prečítať.
Moja obľúbená kniha
Žiaci sedia v kruhu. Každý si prinesie svoju obľúbenú knihu. Porozpráva stručný obsah a vysvetlí, prečo je to jeho obľúbená kniha.Vďaka tejto jednoduchej metóde sa žiaci zoznamujú s veľkým množstvom zaujímavých kníh. Z kníh v triede si žiaci urobili aspoň na pár dní aj výstavku, aby si ich žiaci mohli kedykoľvek zobrať do rúk, prelistovať a podobne.
Zaujímavý úryvok
Starší žiaci si dokážu v knihe nájsť zaujímavé myšlienky, posolstvá alebo vtipné časti. Aj vďaka zaujímavým úryvkom si žiaci môžu všimnúť nejakú zaujímavú knihu, ktorú si potom prečítajú celú.
Rolové čítanie
Starší žiaci dokážu pri čítaní beletrie nájsť aj také úryvky, ktoré obsahujú zaujímavé dialógy. Takéto úryvky sa dajú vyžiť napríklad na rolové čítanie. Žiaci sa rozdelia do skupín, dohodnú sa, kto bude čítať ktorú repliku v dialógoch a nacvičia si rolové čítanie. Po určitej dobe sa skupiny prezentujú pred spolužiakmi. Aj toto je jeden zo spôsobov, ako predstaviť zaujímavú knihu.
Dramatizácia textov a pantomíma
Mnohí žiaci veľmi radi dramatizujú texty. Vybrali si v rámci svojej skupiny jeden úryvok z knihy, ktorý je vhodný na dramatizáciu . V komentovanej pantomíme jeden žiak rozpráva dej a ostatní mlčky spomínaný dej znázorňujú. Pantomímy sa môžu urobiť aj formou hádaniek, to znamená, že si ich žiaci pripravia z viacerých diel a ostatní hádajú, z akých literárnych diel pantomímy boli.
Plagáty, reklama, ilustrácie
Pri tejto aktivite sa žiaci rozdelia do skupín. Každá skupina si vymyslí svoj vlastný spôsob, ako spropaguje svoju obľúbenú knihu. Pri propagácii môžu využiť napríklad čítanie úryvkov z knihy, kreslenie plagátu, dramatizáciu, môžu si pripraviť reklamu na knihu.
Vyučovacie hodiny s využitím takýchto aktivít sú pre žiakov zaujímavým spestrením ich práce s knihou.