Profil školy
Stredná odborná škola Jána Antonína Baťu, Námestie SNP, Partizánske, Nám. SNP 5, 95823 Partizánske
História školy
Naša škola má v meste Partizánske svoju tradíciu. Pripravuje odborníkov už od roku 1939, keď škola fungovala pod názvom Baťova škola práce, v roku 1948 bola premenovaná na Podnikovú školu práce, v roku 1960 vzniklo Odborné učilište pri ZDA, n. p. Partizánske, v roku 1979 sa premenovalo na Stredné odborné učilište obuvnícke, v roku 1992 zostalo bez prívlastku, len Stredné odborné učilište, pričom sa v roku 1995 stalo súčasťou Stredného odborného učilišťa aj Učilište pre žiakov, ktorí nemali úspešne ukončenú základnú školu. V roku 2004 došlo k spojeniu Stredného odborného učilišťa, Učilišťa, Strednej priemyselnej školy a Obchodnej akadémie do jednej školy s názvom Spojená škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske, s organizačnými zložkami Stredné odborné učilište, Učilište, Stredná priemyselná škola, Obchodná akadémia. Od 1.septembra 2008 nesie škola názov Spojená škola, Námestie SNP 5, 958 23 Partizánske s organizačnými zložkami Stredná odborná škola, Stredná priemyselná škola a Obchodná akadémia. Od 1.9. 2016 nesie škola názov Stredná odborná škola. Od 1.9. 2018 nesie škola názov Stredná odborná škola Jána Antonína Baťu, Námestie SNP 5, 958 01 Partizánske.
Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania
Poslaním našej školy nie je len odovzdávať vedomosti a pripravovať našich žiakov na povolanie a získanie prvej kvalifikácie, ale aj formovať u mladých ľudí ich postoje, viesť ich k dodržiavaniu etických a ľudských princípov. Škola sa stane otvorenou inštitúciou pre rodičov, sociálnych partnerov a širokú verejnosť s ponukou rôznej vzdelávacej a spoločenskej činnosti.
Naša škola má nielen vzdelávať, ale aj vychovávať. Naše ciele v systéme výchovy a vzdelávania spočívajú v cieľavedomom a systematickom rozvoji poznávacích schopností, emocionálnej zrelosti žiaka, motivácie k sústavnému zdokonaľovaniu sa, prosocionálneho správania, etiky, sebaregulácie ako vyjadrenia schopnosti prevziať zodpovednosť za seba a svoj rozvoj a tvorivosť.
Ciele výchovy a vzdelávania orientované na vytváranie predpokladov celoživotného vzdelávania sú zamerané na:
Posilnenie výchovnej funkcie školy so zámerom:
- umožniť všetkým žiakom prístup ku kvalitnému záujmovému vzdelávaniu a voľnočasovým aktivitám, a podchytenie nadaných a talentovaných jedincov,
- vytvárať motiváciu k učeniu, ktorá žiakom umožní pokračovať nielen v ďalšom vzdelávaní, ale aj v kultivovaní a rozvoji vlastnej osobnosti,
- podporovať špecifické záujmy, schopnosti a nadania žiakov,
- formovať ucelený názor na svet a vzťah k životnému prostrediu,
- vytvárať vzťah k základným ľudským hodnotám ako je úcta a dôvera, sloboda a zodpovednosť, spolupráca a kooperácia, komunikácia a tolerancia,
- poskytovať čo najväčšie množstvo príležitostí, podnetov a možností v oblasti záujmovej činnosti,
- poskytovať pre žiakov a širokú verejnosť ponuku vzdelávacích služieb vo voľnom čase,
Realizáciu stratégie rozvoja školy s dôrazom na:
- prípravu a tvorbu vlastných školských vzdelávacích programov s cieľom:
- uplatňovať nové metódy a formy vyučovania zavádzaním aktívneho učenia, realizáciou medzipredmetovej integrácie, propagáciou a zavádzaním projektového, programového vyučovania a e-learningu,
- zabezpečiť kvalitné vyučovanie cudzieho jazyka vytvorením jazykového laboratóriá /laboratórií/, získania kvalifikovaných učiteľov pre výučbu cudzích jazykov hlavne do budúcnosti, a zabezpečením dostupných podmienok pre výučbu cudzieho jazyka v zahraničí,
- skvalitniť výučbu informačných a komunikačných technológií zabezpečením špeciálnej učebne a softwarového vybavenia, podporovaním ďalšieho vzdelávania učiteľov v oblasti informačných technológií, s prihliadnutím na rýchly a neustály rozvoj v tejto oblasti,
- zohľadniť potreby a individuálne možnosti žiakov pri dosahovaní cieľov v študijnom odbore biotechnológia a farmakológia,
- zabezpečiť variabilitu a individualizáciu výučby,
- rozvíjať špecifické záujmy žiakov,
- vytvárať priaznivé sociálne, emocionálne a pracovne prostredie v teoretickom a praktickom vyučovaní,
- zavádzať progresívne zmeny v hodnotení žiakov realizáciou priebežnej diagnostiky,
- zachovávať prirodzené heterogénne skupiny vo vzdelávaní.
- posilnenie úlohy a motivácie učiteľov, ich profesijný a osobný rozvoj s cieľom:
- rozvíjať a posilňovať kvalitný pedagogický zbor jeho stabilizáciou,
- podporovať a zabezpečovať ďalší odborný rozvoj a vzdelávanie učiteľov,
- rozvíjať hodnotenie a sebahodnotenie vlastnej práce a dosiahnutých výsledkov.
- podporu talentu, osobnosti a záujmu každého žiaka s cieľom:
- rozvíjať edukačný proces na báze skvalitňovania vzťahov medzi učiteľom - žiakom – rodičom,
- rozvíjať tímovú spoluprácu medzi žiakmi budovaním prostredia tolerancie a radosti z úspechov,
- vytvárať prostredie školy založené na tvorivo-humánnom a poznatkovo-hodnotovom prístupe k vzdelávaniu s dôrazom na aktivitu a slobodu osobnosti žiaka,
- odstraňovať prejavy šikanovania, diskriminácie, násilia, xenofóbie, rasizmu a intolerancie v súlade s Chartou základných ľudských práva slobôd,
- viesť žiakov k zmysluplnej komunikácii a vyjadreniu svojho názoru,
- zapájať sa do projektov zameraných nielen na rozvoj školy, ale aj na osvojenie si takých vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré žiakom prispejú k ich uplatneniu sa na trhu práce na Slovensku a v krajinách Európskej únie a k motivácii pre celoživotné vzdelávanie sa,
- nadväzovať spoluprácu s rôznymi školami a podnikmi doma a v zahraničí,
- presadzovať zdravý životný štýl,
- vytvárať širokú ponuku športových, záujmových a voľnočasových aktivít,
- vytvárať fungujúci a motivačný systém merania výsledkov vzdelávania.
- skvalitnenie spolupráce so sociálnymi partnermi, verejnosťou a ostatnými školami na princípe partnerstva s cieľom:
- zapojiť rodičov do procesu školy najmä v oblasti záujmového vzdelávania a voľnočasových aktivít,
- podporovať spoluprácu s rodičmi pri príprave a tvorbe školského vzdelávacieho programu,
- aktívne zapájať zamestnávateľov do tvorby školských vzdelávacích programov, rozvoja záujmového vzdelávania, skvalitňovania výchovno-vzdelávacieho procesu a praxe,
- spolupracovať so zriaďovateľom na koncepciách rozvoja odborného vzdelávania a prípravy a politiky zamestnanosti v Partizánskom a celom regióne,
- spolupracovať s podnikmi, ktoré zamestnávajú a potrebujú pracujúcich s odbornými zameraniami, na ktoré sú žiaci pripravovaní v našej škole,
- vytvárať spoluprácu so školami doma a v zahraničí a vymieňať si vzájomne skúsenosti a poznatky,
- rozvíjať kontakty s vysokými školami, na ktorých absolventi našej školy môžu pokračovať v štúdiu, za účelom dobrej informovanosti o požiadavkách kladených na budúcich študentov,
- rozvíjať spoluprácu s nadáciami, rôznymi organizáciami a účelovo zameranými útvarmi na zabezpečenie potrieb žiakov.
- zlepšenie estetického prostredia budovy školy a najbližšieho okolia s cieľom:
- zlepšiť prostredie v triedach a spoločných priestoroch školy,
- zrekonštruovať odbornú učebňu pre praktickú prípravu žiakov,
- vybudovať viacúčelové športové ihrisko,
- zriadiť kultúrno-spoločenskú miestnosť pre návštevy rodičov a ďalších sociálnych partnerov,
- zrekonštruovať hygienické priestory školy,
- upraviť vybrané triedy na rozšírenie doplnkových činnosti školy vzhľadom na realizáciu kurzov pre učiteľov, žiakov a širokú verejnosť, zabezpečenie školení a iných vzdelávacích akcií,
- využiť materiálno-technický a ľudský potenciál pre získanie doplnkových finančných zdrojov, reagovať na vypísané granty a projekty,
- pravidelne sa starať o úpravu interiéru a exteriéru školy.
Silnými stránkami školy na skvalitnenie a rozvoj výchovno-vzdelávacieho procesu sú:
- komplexnosť školy a jej poloha (škola, stravovacie zariadenie, telocvičňa, posilňovňa, vlastné dielne),
- kvalita a skúsenosť pedagogických zamestnancov,
- široké spektrum študijných a učebných odborov vrátane odborov pre nadstavbové štúdium,
- individuálny prístup k žiakom so ŠVVP s osobitným dôrazom na žiakov individuálne integrovaných v bežných triedach,
- dobrá psychosociálna klíma v kolektíve žiakov a zamestnancov školy,
- dobré vybavenie štandardných a odborných učební, kabinetov, dielní, reštaurácie Educa (mnohé učebne sú využívané v čase mimo vyučovania na záujmové krúžky),
- zabezpečenie odborného výcviku a odbornej praxe v školskej jedálni, v reštaurácii Educa a u zamestnávateľov v rámci regiónu,
- pestovanie zdravého životného štýlu, škola je zapojená do projektu Škola podporujúca zdravie,
- v rámci projektu Otvorená škola sa škola otvára širokej verejnosti, spolupracuje s inými školami, úradmi, bankami, podnikateľskými subjektmi a hlavne s rodičovskou verejnosťou,
- široko rozvinutá sieť mimo vyučovacích aktivít školy a vysoké percento zapojených žiakov do záujmovej a krúžkovej činnosti,
- funkčné orgány školy, ktoré s vedením školy aktívne spolupracujú – rada školy, rodičovské rady, žiacke rady, odborová organizácia,
- dobrá spolupráca so zriaďovateľom, KŠÚ, ŠIC, ŠPÚ, ŠIOV a MPC v Trenčíne a v Bratislave.
Partneri Strednej odbornej školy v Partizánskom