15C Škola hrou

26.02.2025 19:49
Zo školy

Autor : Miroslava Stieranková Stieranková, ZŠ Málinec

Späť na časopis

Vo vyučovaní či už na prvom alebo druhom stupni je dôležité najmä to, aby deti získavali vedomosti s radosťou, tešili sa na hodiny a boli motivované niečo dokázať. To sú vlastne základné princípy školy hrou. Pretože: 

Hra vytvára pozitívne a príjemné prostredie, v ktorom sa deti cítia pohodlne a otvorené novým informáciám a zručnostiam. 

Praktické a interaktívne aktivity žiakom umožňujú vidieť teóriu v praxi, čo môže viesť k hlbšiemu porozumeniu. 

Deti sú povzbudzované k tomu, aby experimentovali, skúmali a riešili problémy inovatívnymi spôsobmi.

Deti sa učia, ako spolupracovať, deliť sa, riešiť konflikty a pracovať v tíme.

Deti sa učia nielen akademické vedomosti, ale aj životné zručnosti.

Hra často zahŕňa reálne situácie a praktické úlohy, čo umožňuje deťom vidieť, ako môžu svoje vedomosti a zručnosti aplikovať v reálnom svete.

Úlohou nás, učiteľov, je prispôsobiť aktivity individuálnym potrebám a schopnostiam každého dieťaťa. Hra poskytuje deťom bezpečné prostredie na vyjadrovanie emócií a rozvoj emocionálnej inteligencie. Pomáha tiež znižovať stres a úzkosť spojenú so školskými povinnosťami.

Kombinácia týchto faktorov robí školu hrou efektívnym prístupom, ktorý môže viesť k pozitívnym výsledkom vo vzdelávaní a osobnom rozvoji detí. 

M. Stieranková


1) Marec - mesiac knihy

V marci sme s mojou triedou navštívili knižnicu. Pani Kančová, kultúrna referentka obce, nám venovala svoj čas a podrobne nám vysvetlila, ako celý systém funguje a ako sa knihy triedia. Bolo fascinujúce zistiť, že knižnica má svoje vlastné usporiadanie a že každá kniha má svoje miesto a tzv. rodný list, kde je o nej napísané všetko. Pani nám ukázala, ako sa knihy kategorizujú podľa žánru, autora a iných kritérií. Tiež sme sa dozvedeli, ako funguje výpožičný systém a ako si čitatelia môžu požičiavať knihy na doma. Celá návšteva nás inšpirovala k tomu, aby sme si ešte viac vážili knihy a čítanie. Bola to skvelá príležitosť dozvedieť sa viac o fungovaní knižníc, starostlivosti o knižničné zbierky a zároveň si užiť čas strávený medzi knihami. Po tom, čo sme sa dozvedeli viac o fungovaní knižnice, sme sa tešili na to, že si vyberieme nejaké knihy na čítanie. Prechádzali sme sa regálmi so zvedavosťou a nadšením, aby sme našli tie správne tituly, ktoré by nás zaujali a inšpirovali. Oliver Vidiečan Rozvoj čitateľskej gramotnosti v škole... Na podporu rozvoja čitateľskej gramotnosti škola zaobstarala 20 ks čítačiek kníh. K čítaniu možno pritiahne deti, ktoré klasickú knihu do rúk „nechcú chytiť“. Aj keď klasika je klasika.

Oliver Vidiečan

2) Projekty z dejepisu

Za tento školský rok sme robili tri projekty, kde bolo všetko hlavne sústredené na našu kreativitu. Všetky tri projekty boli z dejepisu. Prvý projekt bol zameraný na pravek. Pani učiteľka nám nechala voľnú ruku a mohli sme sa naplno realizovať. Všetci sme boli veľmi kreatívni. Ja som sa inšpirovala svojou knihou plnou rozprávok, snažila som sa projekt vytvoriť čo najrealistickejšie, ale nevyšlo to úplne podľa mojich predstáv, aj tak to bolo stále prekrásne. Nejdem chváliť iba seba, moji spolužiaci urobili tiež veľmi dobrú prácu. Druhý projekt boli pyramídy, na tomto projekte sme pracovali celá trieda. Každý sa snažil niečo doniesť alebo aspoň zapojiť do činnosti. Musíme tiež poďakovať pani učiteľke Vrábľovej, ktorá nám vytvorila makety ihlanov, tie nám poslúžili ako predloha na tvorbu pyramíd. Ihlany sme obkreslili, prilepili, namaľovali, posypali pieskom. Papier, na ktorom sme mali pyramídy sme tiež oblepili a posypali pieskom, pridali sme tam rieku Níl. Pani učiteľka doniesla text, rozstrihli sme ho a prilepili na papier. A projekt bol hotový.

Susanne S. Segečová


3) "Zaostrené na včely"

Zážitok je najvyššia forma slobodného učenia. Keď medzi nás druhákov príde ujo včelár, ktorý nás prevedie cestou poznania cez zážitok a hru. Vtedy je detská myseľ pohltená krásou prírody, umocnená bzučanim včiel a vôňou medu . Toľko sme sa o tých včielkach dozvedeli nového, čo nám učebnica nepovie. Tie včely sú jednoducho "zázračné."

M. Cieniková


4) "Malí hasiči"

a zážitkové učenie v 2.ročníku- učenie sa poznávaním reálnych udalostí stretnutím sa so skutočnými odborníkmi. Ďakujeme ujo hasič, že si prišiel medzi nás.

M. Cieniková


5) Dopravné ihrisko

Je smutné, že v súčasnej dobe je náš školský systém nastavený tak, že neprispieva jediným eurom na rozvoj zručností detí v oblasti dopravnej výchovy, resp. nie je prakticky možné dostať sa pravidelne (a bezplatne) na dopravné ihrisko. Naša škola navštevuje každoročne obecné dopravné ihrisko v obci Buzitka. Náklady uhrádzajú rodičia, resp. sčasti prispieva aj škola. Aj keď je menšie a s menším vybavením, deti si aspoň raz za svoj školský život oficiálne overia svoje základné zručnosti v oblasti dopravnej výchovy. Keďže to nie je bezplatné, nie každý rodič svoje dieťa na túto šk. akciu pošle. Preto, keď počuje v médiách tú frázu, že „bezpečnosť našich detí je prvoradá“...nechajme to radšej tak! V rámci „branných cvičení“ si žiaci namiesto živej dopravnej výchovy (ako náplasť) aspoň raz za čas prevetrajú vedomosti v tejto oblasti v teoretickej rovine a interaktívnym spôsobom – didaktickou hrou simulujúcou rôzne dopravné situácie.

Ľ.J.


6) Na obrázkoch rôzne ďalšie aktivity zážitkového charakteru.